يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ وَ لا الشَّهْرَ الحَرامَ وَ لا الهَدْيَ وَلا الْقَلائِدَ وَ لا آمينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ. (2)
س: 1 مراد از «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لا الشَّهْرَ الْحَرامَ » چیست؟
ج: کلمه” شعائر” جمع شعیره و به معنای علامت است و کانه مراد از شعائر اعلام حج و مناسک آن است و ” احلال شعائر الله” به معنای بی احترامی به آن شعائر و یا ترک آنها است و احلال شهر الحرام به معنای این است که حرمت این چهار ماه را که جنگ در آنها حرام است نگه ندارند، و در آنها جنگ کنند.
و کلمه ” شهر الحرام” به معنای ماههایی است که خدای تعالی آنها را مورد احترام قرار داده و آن عبارت است از چهار ماه قمری محرم و رجب و ذي القعده و ذي الحجه
س: 2 مراد از هدی قلائد، آمین چیست؟
ج: و کلمه ” هدی” به معنای آن حیوانی است که آدمی از شهر خود با خود بطرف مکه میبرد تا قربانی کند. و کلمه ” قلائد” جمع قلاده به معنای گردن بند است و در اینجا بمعنای هر چیزی است مانند نعل و مثل آن که به عنوان اعلام قربانی به گردن حیوان می اندازند و به این وسیله اعلام میکنند که این شتر یا گاو یا گوسفند قربانی راه خدا است و کلمه: ” آمین” جمع کلمه آم است که اسم فاعل از فعل ام یوم است و ماده آن ام” به م به معنای قصد کردن است پس معنای جمله آمينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ” كساني هستند که قصد زیارت خانه خدا را دارند و جمله يَبْتَغُونَ فَضْلا” حال از کلمه ” آمین” است ” فضل” به معنای مال و یا سود مالی است.
س: 3 جمله اى « وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا» به معنا است؟
ج: و چون از احرام در آمدید شکار بکنید جمله شکار بکنید از آنجا که در مقامی آمده که شنونده احتمال می داده شاید شکار کردن بعد از احرام نیز حرام باشد دلالت بر وجوب ندارد تنها دلالت میکند بر اینکه بعد از احرام حرام و ممنوع نیست، و اصطلاحا چنین امری را امر) عقیب حظر میگویند یعنی امری که بعد از نهی در کلام بیاید.
و لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا”
ترجمه این کینه و دشمنی که آنها نگذاشتند شما داخل مسجد الحرام بشوید شما را وادار نکند بر اینکه بر آنان تعدی کنید و حال آنکه خدا شما را بر آنان مسلط کرده وبال این جرم بر شما تحمیل نشود).
س: 4 کلمه ای « شَنَآنُ » به چه معنا است؟
ج: کلمه شنان به معنای دشمنی و بغض است.
س: 5 مراد از «وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» چیست؟
ج: کلمه تقوا به معنای مراقب امر و نهی خدا بودن است یعنی جامعه مسلمین بر ایمان و عمل صالح ناشی از ترس خدا اجتماع کنند، در مقابل آن تعاون بر گناه یعنی عمل زشت که موجب عقب افتادگی از زندگی سعیده است و بر” عدوان” که تعدی بر حقوق حقه مردم و سلب امنیت از جان و مال و ناموس آنان است.