محتوای دوره
تجزیه و ترکیب نهج البلاغه
تجزیه و ترکیب کلمات قصار یا حکمت های نهج البلاغه 30-1
0/1
محاضرات
نمونه سوالات و جزوات محاضرات
0/1
فقه
المختصر من دروس تمهيديه في الفقه الاستدلالي / محمد باقر ایرواني / انتشارات المصطفى
0/1
تفسیر قرآن
تفسیر سوره مائده 70-1 تفسير الميزان / علامه طباطبایی
0/11
اصول
0/1
دوره عمومی دکتری

فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ وَ لَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلَّا قَلِيلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (13)
ولی این پیمان را شکستند و به خاطر همین جرم بزرگ لعنتشان کردیم و دلهایشان را به قساوت و سختی مبتلا نمودیم و در نتیجه کارشان به جایی رسید که کلام خدا را وارونه تفسیر کردند و آن را جابجا نمودند و قسمتی از اصول دین و رءوس حقائق دینی را از یاد بردند و تو پیوسته به خیانتی از آنان مطلع میشوی مگر اندکی از آنان، پس ایشان را ببخش و از ایشان درگذر که خدا نیکوکاران را دوست میدارد.
س: 1- مراد از کلمه « قاسِيَةً» چیست؟
ج: كلمه قاسية” اسم فاعل از ماده قسی است و این ماده به معنای سفتی و سختی است و قساوت قلب از قسوت سنگ که صلابت و سختی آن است گرفته شده و قلب قسی با قساوت آن قلبی است که در برابر حق خشوع ندارد، و تاثیری بنام رحمت و رقت به آن دست نمی دهد.