محتوای دوره
تجزیه و ترکیب نهج البلاغه
تجزیه و ترکیب کلمات قصار یا حکمت های نهج البلاغه 30-1
0/1
محاضرات
نمونه سوالات و جزوات محاضرات
0/1
فقه
المختصر من دروس تمهيديه في الفقه الاستدلالي / محمد باقر ایرواني / انتشارات المصطفى
0/1
تفسیر قرآن
تفسیر سوره مائده 70-1 تفسير الميزان / علامه طباطبایی
0/11
اصول
0/1
دوره عمومی دکتری

بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الأَنْعَامِ إِلا ما يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ (1)

ترجمه گوشت بهیمه انعام بر شما حلال است مگر آنهایی که بعداً نام میبریم و مگر در حالی که خود شما وضعی خاص داشته باشید، یعنی محرم باشید و در حال احرام یکی از آن هشت صنف حیوان از قبیل آهو و گاو وحشی و گورخر را شکار کرده باشید، که در این صورت نیز خوردن گوشت آن بر شما حلال نیست.

س: 1 مراد از عقود چیست؟
ج: چون لفظ ” العقود” جمع محلى به الف و لام است صحیح آن است که کلمه عقود در آیه را حمل کنیم بر هر چیزی که عنوان عقد بر آن صادق است.

س 2 مراد از عقد چیست؟
عقد در لغت گره زدن و بستن چیزی است به چیز دیگر مثل گره زدن دو طناب و چون عقد که همان عهد باشد – شامل همه پیمانهای الهی و دینی که خدا از بندگانش گرفته و نیز شامل ارکان دین و اجزای آن چون توحید و نبوت و معاد و سایر اصول عقائد و اعمال عبادتی و احکام تشریعی و امضایی و از آن جمله شامل عقد معاملات و غیره می شود.

س: 3 در «هِیمَةُ الْأَنْعامِ» چه نوع اضافه ای است؟
ج کلمه ” بهیمه” اسم است برای هر حیوان صحرایی و دریایی که با چهار یا راه برود و و بنا بر این اضافه بهیمه به کلمه ه” انعام” از باب اضافه نوع به یکی از اصناف خودش است مثل اینکه بگویی چهارپایان حلال گوشت که چهارپایان نوعی است مشتمل بر دو صنف حلال گوشت و حرام گوشت.

س: 4 اگر کلمه ای بهیمه به کلمه «جنین» که در تقدیر است اضافه شده باشده چه نوع اضاه ای است؟

ج: اضافه لامی خواهد بود یعنی حرف لام در تقدیر خواهد بود و تقدیر کلام كلام ” بهيمة جنين الانعام” است.
س: 5 جمله : ” إِلَّا ما يُتْلَى عَلَيْكُمْ” اشاره به کدام امام است؟
ج: به احکامی که بعدا در آیه: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ …” می آید.
س: 6 جمله ” غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ” چه نقش دارد؟
ج: حال است از ضمیر خطاب در” أُحِلَّتْ لَكُمْ”.