محتوای دوره
تجزیه و ترکیب نهج البلاغه
تجزیه و ترکیب کلمات قصار یا حکمت های نهج البلاغه 30-1
0/1
محاضرات
نمونه سوالات و جزوات محاضرات
0/1
فقه
المختصر من دروس تمهيديه في الفقه الاستدلالي / محمد باقر ایرواني / انتشارات المصطفى
0/1
تفسیر قرآن
تفسیر سوره مائده 70-1 تفسير الميزان / علامه طباطبایی
0/11
اصول
0/1
دوره عمومی دکتری

وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ بَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً وَ قالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلِي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَأُكَفِّرَنَّ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ فَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ (12)
و چرا نکنند؟ مگر سرگذشت بنی اسرائیل را نشنیدند که خدا از آنان پیمان گرفت و ما از آنان دوازده مراقب انتخاب و مبعوث کردیم، خدای تعالی به ایشان فرمود من با شمایم اگر نماز بپا دارید و زکات دهید و به فرستادگان من که از این پس مبعوث می شوند ایمان بیاورید و با رعایت احترام تقویتشان کنید و در راه خدا بطور شایسته وام دهید که در این صورت گناهانتان را می پوشانم و در بهشتها که جویها در آن جاری است داخلتان میکنم میثاق ما از بنی اسرائیل این بود که بعد از این انتخاب و تعیین نقباء اگر کسی از شما کفر بورزد در حقیقت از وسط راه منحرف گشته و آن را گم کرده است.
س : 1- مراد از « نقیباً » چیست:
ج مراد از نقیب دوازده رئیس است که هر یک بر یکی از اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل ریاست داشتند، و به منزله والی بر آنان بودند کارهای آنان را فیصله میدادند و نسبتی که این دوازده نقیب به دوازده تیره بنی اسرائیل داشتند نظیر نسبتی بوده که اولی الامر به افراد این امت دارند در حقیقت مرجع مردم در امور دین و دنیای آنان بودند، چیزی که هست خود آنان و حیی از آسمان نمی گرفتند و شریعتی را تشریع نمی کردند و کار وحی و تشریع شرایع تنها به عهده موسی
بود.

مراد از کلمه رسلی پیغمبرانی است که بعد از موسی برای آنان مبعوث میکند که شریعتی نو و دعوتی علی حده دارند مانند عیسی بن مریم (ع) و رسول اسلام محمد (ص) و سایر رسولانی که بین این دو بزرگوار بودند، ولی شریعتی نیاوردند.
س 2 مراد از قرض چیست؟
ج منظور از این قرض دادن به خدا صدقه های مستحبی است نه زکات واجب.